laatste notities - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van Kees (Cornelis) Schippers - WaarBenJij.nu laatste notities - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van Kees (Cornelis) Schippers - WaarBenJij.nu

laatste notities

Door: Kees Schippers, Bantaey Meanchey

Blijf op de hoogte en volg Kees (Cornelis)

25 Januari 2017 | Cambodja, Sisŏphŏn

Laatste notities

Gisteravond heb ik eindelijk mijn huisdier wat zien eten….. Yke heeft inmiddels vanuit Leuvenheim een naam bedacht: “ James” . “ James” liep gisteravond tegen de muur op greep een veel te grote vlieg in de kladden. Toch was de vlieg snel naar binnen gewerkt. James is een Gecko: een soort hagedis met “platvoeten”. Met die platvoeten struint James de kieren, hoeken, richels af op zoek naar insecten. We hebben dus een prima samenwerking: ik laat de insecten gewoon hun gang gaan en James heeft volop te eten.
Af en toe hoor ik James “roepen” ….. “Gekko…. Gekko… Gekko…..”
Het is hier volop winter: sommige bomen en struiken zijn kaal, maar toch? Om 5uur ’s morgens hoor ik al heel veel verschillende vogels zingen…. Overigens is het niet zo warm als anders: nu schommelt de temperatuur tussen 18C ’s nachts en 32C ’s middags….. Insecten vinden dat prima. Soms is dat best lastig: de mieren hebben het nu eindelijk opgegeven. Er liep een paar weken een mieren route vanaf het raam, via het vloertegels, de muur omhoog richting het fruit en koekjes die in mijn keuken te vinden zijn. Het is nu stil op die route, maar ze zijn misschien iets anders aan het bedenken.

Geen spouwmuren, geen dubbelglas, geen verwarming is er nodig. Wel een uitstekend dak voor de hoeveelheid regen. Het traditionele huis hier staat op palen vanwege de hoosbuien of overstromingen. Op de eerste verdieping zijn de slaapplekken. Onder de eerste verdieping is de leefruimte voor overdag, compleet open. Natuurlijke ventilatie. Hier wordt gegeten en gewerkt, geleefd. De hangmatten zijn hier de gemakkelijke stoelen …. je kunt er ook in slapen. Jonge kinderen scharrelen overal op het erf rond. Er wordt veel minder “ beschermend” opgetreden door ouders. Zijn de kinderen hier ongelukkig…. bang of timide…. Ik krijg de indruk van niet! Spelen de kinderen…? Ja met van alles, en tijdens een zware regenbui: dolle pret!

Sinterklaas, Kerst en Oud & Nieuw verloopt hier wat anders. Er zijn veel feest-, en gedenkdagen die soms verrassend worden verlengd.
In december zijn de nieuwe eerste jaars studenten met hun studie begonnen. De 2e jaars studenten vanaf november. Zij zullen in juni afstuderen na…. 1 ½ jaar….. In februari gaan de tweede jaars de praktijk in (lagere scholen) voor acht weken , in mei volgen de eerste jaars.,. Ik ben gevraagd om studenten 2e jaars in hun stage te bezoeken. Leuk werk, ze kennen mij en ik hen. Vertrouwen in je eigen kunnen en leren door de praktijk de basis. Mijn aandachts punten?: contact met de kinderen, materiaal gebruik, aansluiten bij het dagelijkse leven, lesvoorbereiding om er maar een paar te noemen.

Vanaf begin november kon ik naast het trainen van de Trainers ook de Students voor hun praktijk voorbereiden: lesvoorbereiding en les observatie en bespreking. Hoe maak je je les aantrekkelijk en effectief. Voorbeelden van “active learning” door de “students” .
Micro-teaching met een groep studenten, waarbij de trainers na afloop commentaar leveren. En micro-teaching waarbij de studenten observeren en commentaar geven.

Ik verbaas me hoe betrokken iedereen is wanneer ik mijn luchtdruk- waterdruk – zwaaartekracht les geeft of tijdens de les magnetisme en de studenten (70!) observeren hoe hun collega’s (micro-teaching) een water kompas maken. In het geval van de Trainers: die verdrongen zich rond the micro-teaching tafel waar de studenten bezig waren. Dat een magnetisch veld /“magnetische straling”….is te zien met ijzervijlsel op wit papier: een openbaring. Of de les: “ hoe planten groeien”, de les met groei fasen van Tauge, (belangrijk voedsel in Cambodia…)

Ik probeer steeds de dubbel rol van de Teacher Opleiders (Educators) te demonstreren, en de studenten te laten bedenken dat wat zij ervaren waarschijnlijk ook zo door kinderen ervaren wordt. En voor de opleiders: “Onderschat je studenten niet…..” De voorbeeld funktie speelt een belangrijke rol”. “Betrek je studenten bij de les en zij zullen eerder hun leerlingen betrekken bij hun les…..” En: “Probeer het alledaagse leven en belevenissen van jezelf te benutten wanneer je een les voorbereidt….” En voor Cambodia: “ Niet het boek geeft les maar jij toch…? Jij verkoopt toch ook…? Net als de tientallen verkopers op de Central Market…!” En: “kinderen kennen en kunnen al veel: zij leerden buiten school.”

In de tweede en derde week van januari zijn bezoeken door VSO gepland. Er komen twee directieleden (London , Azie) activiteiten bijwonen waaruit blijkt dat VSO planmatig in de geest van de VSO uitgangspunten bezig is in Cambodia. De voltallige VSO staf uit Phnom Penh reist mee, ook naar Poipet en Battambang waar andere VSO’ers op verschillende terreinen werken.

Recent: twee succesjes en niet gepland:
*Drie studentes van het tweede jaar bereiden samen een micro-les voor. Twee studenten zullen de les observeren en de derde geeft de les aan kleine groep 1e jaars pabo studenten. Ze ontwerpen zelf de les… het zal waarschijnlijk science (aardrijkskunde, biologie, natuurkunde) worden. Deze manier van werken: praktijk voorbereiden is compleet nieuw in Cambodia, maar eenvoudig in te voeren. Vandaar dat deze les ook bekeken en besproken wordt tijdens de technical meetings voor de trainers de komende tijd.

*Twee Teacher Educators (“psychology”) hebben geen leservaring nog enige training gehad. Net hun BA behaald aan de Universiteit. Ze zijn nu een maand aan het werk. Als coach observeer ik hun lessen en bespreek ze. Beurtelings observeert een van de twee mee. Na afloop een kort gesprek over de les. Ook de vice director is aanwezig en leert coaching in de praktijk. Hij zal het voortzetten na maart. Na elk gesprek noteer ik de aandachtspunten voor de volgende les. Deze boekhouding kan simpel en is effectief. Mijn “logboek + planning” op mijn Apple geeft overzicht van alle activiteiten en afspraken, zodat ik me kan concentreren op de begeleiding, overleg en niet te vergeten het plannen, voorbereiden en het doorspreken waarbij Makara, mijn Khmer tolk en vertaler echt nodig is. Dat werkt voor hem plezierig en inmiddels is ook hij behoorlijk “bijgeschoold” en legt hij desgevraagd extra uit in Khmer.
VSO is geïnteresseerd in deze wijze van werken, vandaar dat een internationale groep volgende week een complete les + coaching gesprek meemaakt

Volgende week komt namelijk een internationale VSO delegatie Onderwijs (54) naar Cambodia . Na enkele dagen conferentie in Siem Reap volgt er voor hen een veld-werk-bezoek . Voor de negen deelnemers ligt het programma al klaar en is de zaak hier geregeld.

De laatste week van januari is druk, want 1 februari gaan Studenten (2e jaars) de stage in. Studenten krijgen hun instructies. De leraren van de basisscholen zijn uitgenodigd en met de opleiders hier wordt besproken wat belangrijk is. Zo is er een “food ceremony”, waarbij de studenten laten zien dat ze echt kunnen koken de komende 8 weken. En er is een “start ceremony”: het plechtige moment om aan te geven dat het nu echt gaat beginnen. In mei begint de stage voor de eerste jaars: veel observeren en inventariseren…. weinig echt lesgeven.

Gisteren, een bezoek gebracht aan vijf nieuwe leraren die nu lesgeven, oud studenten van “ons” . Een ware belevenis: een studente, net klaar, 68 leerlingen in haar klas, soms drie in een bankje, een eigen schrijf bordje met krijt….. Maar: tijdens de taalles…. teksten die gezongen worden….. taal spelletjes… een juf die actief tussen de rijen door begeleidt…. Ik dacht: “Hoe houdt ze dit vol….” Om 11.00 – 13.00 lunch time met de teachers en de studenten bij iemand thuis……. aan een tafel……
‘sMiddags, er is wat tijd over en volgt voor mij een tweede bezoek aan Bantaey Chhmar temple, weer een belevenis: een paleis- / temple complex zwaar overgroeid. Aan de blokken steen en vervallen muren kun je zien dat de “wurgvijg” haar werk doet… de enorme wortels wringen zich tussen de naden van de stenen…. Het bos was hier aan de winnende hand. De overblijfselen van de schitterende panelen met beeldhouwwerk is nu gelukkig tot “Wereld-erfgoed” verklaard. Het eerste onderzoek is afgerond… de her en der liggende blokken steen wereld zijn genummerd en gefotografeerd… in verband met de restauraties. De uiteindelijke restauratie zal in dit afgelegen grensgebied met Thailand nog lang duren.

Komende donderdag een video-les-conference met de opleiding in Kampong Thom waar een collega VSO werkt.
De les zal ik hier aan 70 studenten lesgeven, waarbij de studenten aan het werk gaan. Na een aantal keren uitproberen, blijkt dat een smartphone een uitstekende camera heeft en via Skype kunnen we de 40 studenten in Kampong Thom ook actief betrekken.
Ik hoop dat het lukt om samen een goede film van het hele proces te maken. Volgende week donderdag mijn laatste training aan de Teacher Trainers en daarna volgt de periode van acht weken stage tot april.

De week wordt afgesloten met een volleybal toernooi op zaterdag. Twee dames teams en drie heren teams. Vooral de laatste teams zijn behoorlijk sterk. Het werkt in hun voordeel dat zij ‘s morgens om acht uur beginnen voordat het echt heet wordt. De dames teams hebben het zwaar in de hitte van 33C. Er is een feestelijke prijsuitreiking met speeches. Ik word met Makara uitgenodigd voor de “ dinner” om half vijf. Om half zes schuiven we aan en geen feest zonder Cambodian Idols muziek en dans: ook hier!

Volgende week zaterdag 28 januari: Chinees Nieuwjaar, ook wel lente feest genoemd: het belangrijkste feest van het jaar.Er blijken hier toch meer Chinezen te wonen dan ik dacht. Maar het overgrote deel heeft voorouders of verre familie van Chinese oorsprong en trouwens… het is meerdere dagen feest…. Dus dit kan er nog wel bij! Vorige week begon de verkoop van rood en goudkleurige spullen voor de opsmuk van het schoongemaakte huis, om het jaar 2017 op 28 januari (= 4714 volgens de Chinese jaartelling) of het jaar van de haan, feestelijk te te vieren. Het is dan ook de gewoonte om bij je familie op bezoek te gaan….. Ik bedenk: “Wanneer alle Chinezen op pad gaan….?”

In februari en maart zal ik achterop de motor van mijn tolk Makara studenten op scholen opzoeken en begeleiden. Tijdens hun “terugkomdagen” zal er gelegenheid zijn om leemten op te vullen en training te verzorgen aan basisschool leraren en de teacher Educators van de opleiding. Tenslotte zijn er de 70 eerste jaars die in mei met hun praktijk beginnen: een mooie kans voor mij.
Onderwijsopleidingen…in 2019 start er een vierjarige opleiding voor leraren basisonderwijs. Wim Voskuilen, vakcollega (Pabo Utrecht, nu VSO) leverde het “ frame work” voor het nieuwe programma. Helaas blijven op de universiteiten psychologie, pedagogiek, onderwijskunde, wijsbegeerte, sociologie: schrikbarend ver achter vergeleken met andere faculteiten. Er zijn nauwelijks studie boeken in Khmer en Engels van recente datum op het gebied van de algemene onderwijskunde en aanverwante vakken. De kwaliteit en het niveau van de onderwijskundige onderbouwing van diverse leraar opleidingen is begrijpelijk beperkt.

17 maart is mijn laatste werkdag in Cambodia. Daarna tijd om afscheid te nemen en af te ronden bij VSO Phnom Penh. Terug in Banteay Meanchey een uurtje rijden naar het vliegveld van Siem Reap. Vanuit Siem Reap naar Guangzhou (China) en dan non-stop naar Schiphol. Het is achteraf snel gegaan…
Feija , de dochter van Yke en Maarten, loopt al als een kievit. Via skype en korte whats-app filmpjes zie ik dat ze met veel plezier met van alles bezig is en geniet van alles om haar heen. Dat is een leuk vooruitzicht. Verder gaat het voorjaar worden en wordt het ook warmer in Leuvenheim
Cambodia is anders dan Ethiopia .Vrienden maken is in Ethiopie veel gemakkelijker….. je hebt veel meer aanloop.
In Cambodia is de nasleep van de Rode Khmer sterk voelbaar. Het “ matruska” beeld zegt veel: achter elke gebeurtenis/ idee of probleem gaat weer een andere schuil, daar achter gaan weer andere dingen schuil….. Cambodia is heel schoon…. Het eten is prima….. en het vervoer is prima en goedkoop…. Maar met persoonlijk gekozen verkeersregels…
Ethiopia, vier keer in vier compleet verschillende regio, verschillende mensen. Veel controles, verzet dat is neergeknuppeld… vrienden die zonder enige reden gedeporteerd worden en een paar weken in de gevangenis worden vastgehouden. Maar een indrukwekkend land qua cultuur en natuur. Cambodia en Ethiopia: fantastische studenten en prettige collega’s en staff. Christelijk Orthodox , Islam en het Budhisme.
Ik zal de koffie om half elf in de overdekte markt van Bantaey Meranchey met alle mensen, drukte en spullen best missen en vooral de “strong talks” met Janet die hier al 12 jaar woont: zij was de eerste VSO Teacher English in Bantaey Meanchey. Regelmatifg vliegt zij naar haar kleinkinderen in de U.K. Zij runt hier een bloeiende school waar Engels wordt gegeven en zal hier haar verdere leven blijven. Zij heeft net een meditatie ruimte met het uitzicht op haar tuin laten maken. Begrijpelijk dat de gespreksonderwerpen vaak verder gaan dan de prijs van de bananen of mango’s.
Ethiopia of Cambodia? Beide: ik ben blij dat ik er was! Maar k ben weer toe aan Leuvenheim en het voorjaar, na een lange hete zomer van 10 maanden.

Bantaey Meanchey, 25 januari- 2017