Chiro bye - Reisverslag uit Teferī Ber, Ethiopië van Kees (Cornelis) Schippers - WaarBenJij.nu Chiro bye - Reisverslag uit Teferī Ber, Ethiopië van Kees (Cornelis) Schippers - WaarBenJij.nu

Chiro bye

Blijf op de hoogte en volg Kees (Cornelis)

21 Januari 2013 | Ethiopië, Teferī Ber

Presentaties, praktijkbegeleiding, leesboek, party en ....bon voyage.....

Na een koude nacht en douche warm ik op in de ochtend zon, een weldaad. De havermoutpap smaakt en ik heb nu royaal de tijd om de foto’s van vrijdagochtend en het filmpje te bekijken dat ik vrijdagmiddag maakte: buiten, staande, in gesprek ging de driejarige dochter van de administratrice naast me op de grond zitten en was binnen enkele seconden compleet in haar spel verdiept: een buitenkans voor mij. De camera was snel en ongemerkt in bedrijf. Na vijf minuten riep moeder om naar huis te gaan..... Foto’s of een film van spelende kinderen of kinderen in situaties van het dagelijkse leven maken is heel lastig, nagenoeg onmogelijk. Dit was een gelukstreffer.
’s Morgens maakte ik een foto serie met Margessa in diverse situaties van het dagelijkse leven in Chiro. Mergassa ,ik schat 11/12 jaar bekend van mijn Taekwondo club, woont vlak naast de College aan een weg met allerlei bedrijfjes, winkeltjes en uiteindelijk een kleine markt.
Van de foto serie heb ik inmiddels afdrukken op papier. De foto’s zijn situaties van het dagelijkse leven in Chiro. Margessa heeft de hoofdrol. Mijn idee is micro-teaching door Pabo studenten. Zij gaan aan de slag met kleine groepen kinderen. Kinderen van de bovenbouw van Medicho basisschool knippen de foto’s uit, leggen ze in een volgorde. Daarna groeps overleg: welke tekst of woorden kunnen we bij elke foto schrijven; kunnen we de foto’s via de tekst met elkaar verbinden (verhaal);de tekst wordt in Afaan Oromo geschreven; daarna kan het boekje klaar gemaakt worden en wordt een leesboekje voor de onderbouw..... Ik ben benieuwd naar de mogelijkheden.
Het idee van het foto boekje is handig omdat er nauwelijks leesboekjes bestaan. Freinet, Paolo Freire en Pestalozzi deden hetzelfde in het verleden en het werkte!


Het US-Aid leesproject dat nationaal in Ethiopia wordt ingevoerd betekent dat alle teacher-educators van de Pabo’s moeten worden geschoold in de achtergronden en principes van het leesproject., Zij zullen daarna de Student-Teachers, de Pabo studenten trainen en uiteindelijk tijdens bijscholing alle leraren basisonderwijs in hun regio in ons geval Western & Eastern Haraghe (300km).
Het gevolg is: het veranderen van het opleidingsprogramma dat veel meer gericht gaat worden op het lesgeven aan kinderen. Het onderwijs zal van test-oriented, via student centred..... naar child-centred veranderen. (voor mij een opsteker dus)
Mijn aanbod om achtergrond informatie voor het Amerikaanse project te verzorgen werd dankbaar aanvaard. Inmiddels zitten de eerste “ lessen” voor de Ethiopische Pabo collega’s er op: een inleiding in de uitgangspunten en fasering van de ontwikkelinspsychologie volgens Piaget, met de nadruk op de senso-motoriek en de symbolische funktie. Voorts een verklaringsmodel om de complexiteit van de taalverwerving te illustreren (Dumont) en tenslotte Maslow’s hierarchie van menselijke behoeften, die de basis voorwaarden voor een optimaal leef- en werkklimaat schetst. Op dit moment ben ik bezig om het overzicht compleet te maken met de opvattingen van Gal’perin over de leerfasen en die nauw verbonden zijn met de opvattingen van Piaget.
Het betekent voor de collega’s tijdens mijn training werken, zoals je met studenten werkt: wanneer je praat over senso-motoriek, waarbij de kwaliteiten van objecten worden ontdekt.... laat je dat ze ook ervaren. In dit geval bladeren en takjes van de Eucaliptus boom.... het resultaat was verrassend.
In Ethiopia is het “ wetenschappelijk, kijken naar mensen in ontwikkeling”, systematisch kijken naar kinderen nog niet aan de orde.... Het verbinden van eigen (jeugd-)ervaringen met bestaande theorie en de vertaling naar je publiek, een ongekend fenomeen. Vandaar de vraag van de College naar een cursus: leren observeren van kinderen in diverse leeftijden en omstandigheden . En..... de film is prima geschikt. Ik kreeg toestemming van de moeder (zij kreeg een CD met de film) om de film van haar dochter te gebruiken als lesmateriaal. Inmiddels is de film voorzien van tekst en klaar om te worden gebruikt!

Omdat de collega’s en directie van deze College zo gemotiveerd zijn, is het werk plezierig. Nieuwe ideeen zijn zeer welkom. Het HDP- team of Haramaya bezoekt twee keer per jaar. Zij zijn verantwoordelijk voor de kwaliteit van de HDP. Tijdens hun bezoek in December vertelden we over onze ervaringen met de “ two circles self / peer assessment. Prompt kregen we een uitnodiging om onze ervaringen en materiaal te presenteren tijdens de regionale Cross Moderation Workshops eind December voor alle opleidingen in Haraghe..... en was een buitenkans dat een groep van onze candidaten werd uitgenodigd om hun ervaringen te presenteren.
Daarna volgde presentaties tijdens de conferentie van het MoE in Addis.....
Het gewone werk: de cursus voor onze tweede groep Higher Diploma Program is erg plezierig en er kan veel extra bijgedragen worden. De voorbereidingen kosten weinig tijd vandaar dat er veel tijd overblijft voor de andere (extra) activiteiten.

De tijd gaat snel: mijn huis&erf kat "Queen of Sheba” heeft inmiddels vier jongen, we voeren haar extra bij; Kediro Yamal, mijn Taekwondo Teacher is kampioen van Oromiya Region geworden(35 miljoen inwoners) een hele prestatie;as. zaterdag wordt er een “ party” georganiseerd in verband met mijn vertrek. Ik zal het hier best missen. Aan de andere kant blij om Pauline, Thijs, Yke en Maarten en mijn vrienden weer te zien. Dean Bultossa heeft gevraagd om in contact te blijven via skype en email, een prima idee. Pauline kan fraai schetjes en tekeningen maken voor kinderboeken, zij kent Ethiopia. Het blijft de moeite waard om in Ethiopia bij te dragen aan de ontwikkeling. Wie weet wat we in de toekomst nog gaan doen en beleven. Maar eerst “ Bon Voyage” en naar huis.

  • 16 Mei 2013 - 15:16

    Netty En Lex:

    een fijn afscheid as zaterdag. Geweldig dat je inspanningen zo goed ontvangen worden.

  • 16 Mei 2013 - 15:16

    Rien Van Domburgh:

    Dag Kees

    Ik verheug me op een weerzien. Neem je contact op als je weer in Nederland bent en uitgerust?
    Je doet fantastisch werk.
    Groet, Rien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Teferī Ber

VSO reis

VSO reis

Recente Reisverslagen:

16 Februari 2017

Op de valreep....

25 Januari 2017

laatste notities

28 November 2016

December, zomers weer

04 September 2016

Leven in Cambodia: indrukken

09 Augustus 2016

Werk aan de winkel..
Kees (Cornelis)

VSO volunteer in Jimma University (2007), Bahir Dar University (2009, Mizan Teferi University (2010) en Chiro CTE( 2012 / 2014) in Ethiopia; 10 juni 2016 - 10 april 2017 Sisophon PCCT

Actief sinds 16 Mei 2013
Verslag gelezen: 624
Totaal aantal bezoekers 60448

Voorgaande reizen:

08 November 2006 - 16 Mei 2013

VSO reis

Landen bezocht: