2012: Asebe Teferi:Terug naar de basis - Reisverslag uit Teferī Ber, Ethiopië van Kees (Cornelis) Schippers - WaarBenJij.nu 2012: Asebe Teferi:Terug naar de basis - Reisverslag uit Teferī Ber, Ethiopië van Kees (Cornelis) Schippers - WaarBenJij.nu

2012: Asebe Teferi:Terug naar de basis

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees (Cornelis)

30 December 2011 | Ethiopië, Teferī Ber

Het is 14 december en VSO Ethiopia heeft een uitnodiging gestuurd om te komen werken aan de College of Teacher Education (CTE) in Asebe Teferi in oostelijk Ethiopia.
De volgende dag gaat mijn reactie naar VSO Nederland: oke in principe kom ik voor een jaar werken aan een leraren opleiding primair onderwijs, een Ethiopische Pabo. Het werken aan de onderwijskwaliteiten van de leraren wordt mijn hoofdtaak. Dezelfde week krijg ik een mail van Sisaye, mijn oud-guard van Bahir Dar (Amhara) en Mizan Tepi (SNNPR) dat hij ook graag in Asebe Teferi mijn guard wil worden. In Jimma hielp Belete mij met de inburgering en wees mij waar ik het beste mijn spullen kon kopen en voor de goede prijs.
Het wordt een avontuur in een land dat ik heb leren waarderen en waar nog veel te doen valt, wanneer ik denk aan mijn oude baan aan de HAN-Pabo in Arnhem. Ik zie veel mogelijkheden om in de praktijk op de basisscholen met studenten en collega's van de CTE te werken aan de onderwijs vaardigheden. Nog een maand. Dat betekent weer: handige spullen inslaan en bestanden opslaan. Lufthansa brengt me naar Frankfurt en Ethiopian Airlines naar Addis Ababa. Daar zal ik 10 dagen in-country training meemaken, waarbij ik me vooral ga storten op het leren van Amharic, de landstaal. Verder kan ik wel het een en ander betekenen voor de andere VSO volunteers, die uit alle windstreken afkomstig zijn, door ervaringen te delen.
Ik schat in om op 10 februari naar Asebe Teferi te reizen: ca 280 km ten oosten van Addis Ababa aan de weg naar Dire Dawa, de tweede stad van het land.

• 16 Mei 2013 - 14:45

Lex En Netty:

Geweldige start van 2012. Heel veel succes en nmisschien tot ziens in Ethiopia

• 16 Mei 2013 - 14:46

Pien:

FIJN GOED AANGEKOMEN!
    Het lijkt mij heerlijk om weer met de jongens bunny te kunnen drinken!