Ethiopie, regentijd, de tweede helft... en running - Reisverslag uit Teferī Ber, Ethiopië van Kees (Cornelis) Schippers - WaarBenJij.nu Ethiopie, regentijd, de tweede helft... en running - Reisverslag uit Teferī Ber, Ethiopië van Kees (Cornelis) Schippers - WaarBenJij.nu

Ethiopie, regentijd, de tweede helft... en running

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees (Cornelis)

02 September 2012 | Ethiopië, Teferī Ber

Augustus, regentijd, dat is nu goed te merken. Om vier uur ’s middags wordt duidelijk dat het menens is, gelukkig ben ik met mijn collega net op tijd in “onze stamkroeg” een optrekje met een golfplaten dak voordat de regen oorverdovend naar beneden komt. Hier is echt geen paraplu tegenop gewassen.
Het is best weer even wennen . Eind juni: broodje kaas op Schiphol, weer terug in Leuvenheim, de hete douche ’s morgens en dan een paar weken Frankrijk: de Pyreneeën en Baskenland. Yke en Maarten gaan de Grande Route nr.10 : de Atlantische kust naar de Middellandse Zee lopen. Pauline en ik rusten echt uit en genieten van de Franse keuken en lezen veel. Wanneer ik na deze vakantie terug ben in Addis Abeba valt op hoe fris het hier op 2300 meter is. Mijn fleece geeft uitkomst. Weer ” thuis” in Asebe Teferi is de temperatuur zeer aangenaam, veel warmer dan in Addis.
Op de College worden nu zomercursussen gegeven aan leraren primair onderwijs en mijn collega’s verdienen zo extra bij. Vakantie? Hier? Nauwelijks......
Eind juli hebben mijn collega en ik de bijscholingscursus voor onze collega’s afgesloten binnen zes maanden. Er staat een jaar voor en dus is er nu gelegenheid om alle collega’s in hun eigen praktijk verder te begeleiden. Met een zware term: Impact Assessment : tijdens onze lesobservaties gaan we na in hoeverre de studenten meer worden ingeschakeld en activerende lesmethoden worden ingezet. Steeds zal ook een vakcollega een lesobservatie maken. Tijdens het eindgesprek zal de zelf evaluatie van de geobserveerde collega uitgangspunt vormen van een kort nagesprek.

De praktijktraining voor de studenten van de College wordt ook uitgebreid. We vragen alle collega’s tijdens hun lessen enkele didactische elementen aan de orde te stellen zoals het bordgebruik,bord indeling, schema’s, schetsen, bordschrift, schrijfpositie enz. We hebben een lange lijst waaruit gekozen kan worden. Een tweede voorstel is om tijdens het derde studie jaar een of meerdere studenten in te schakelen bij de voorbereiding en realisatie van een onderdeel van de les op de College. Op die manier willen we nagaan of de broodnodige praktijktraining toch kan plaatsvinden. De dubbele taak: lesgeven in het vak, Engels bv. en het aan de orde stellen van didactische elementen geeft veel mogelijkheden.

Het derde voorstel is micro-teaching (het lesgeven door Student Teachers aan kinderen in de basisschool: een korte les aan een kleine groep) Het bewustworden van de voordelen van deze aanpak is nu aan de orde.
In Juni hebben drie studenten van de College afkomstig uit drie verschillende studie richtingen op een basisschool (primay school) op het platteland op die manier les gegeven. Het enthousiasme van de studenten, collega’s betekent een stevige steun in de rug om door te gaan. We proberen te doen wat mogelijk is, ondanks het van overheidswege voorgeschreven programma.

Smegnewe Moges, mijn guard begint heel goed te koken. ’s Morgens nemen we door wat er moet worden ingekocht op de markt en in de kleine shops. Het valt me op dat ik veel eerder honger gevoelens krijg dan de Ethiopiërs waarmee ik contact heb. De tussendoortjes zijn voor Nederlanders zoals ik toch wel erg belangrijk.... Vandaar ’s avonds de luxe van een rol biscuits of fruit, zoals bananen, mango’s, avocado’s en sinaasappels, voor zover die te krijgen zijn. Gember thee ’s avonds is ook een vondst die goed uitkomt. ’s Morgens ontbijt met havermoutpap en met water aangemaakte melkpoeder (uit Friesland) doet het prima.
Inmiddels ben ik lid geworden van de sportschool. Afgelopen zaterdag om half zes ’s morgens een lekkere duurloop naar de sportschool samen met mijn guard en daarna oefeningen en training met een groep van 16 deelnemers: een gemengd gezelschap en uiterst plezierig in de omgang. Van een bekende uit Brummen kreeg ik 50 stuks zakjes gel voor pijnlijke spieren. Terug in Ethiopië heb ik de taekwondo school voorzien van het hele pakket: heel bruikbaar spul. Na dit bezoek compleet met foto reportage voor een drogist in Brummen werd ik lid van deze club. Elke dag om 6 uur ’s morgens en om 5 uur ’s middags wordt er getraind en ben ik welkom. Ik heb afgesproken dat het hardlopen voor mij prioriteit is. De eerste keer: een half uur intensieve training daarna hield ik het even voor gezien: stap voor stap opbouw overeenkomstig mogelijkheden en plezier! Zondags naar het “ stadium” gelopen om mijn collega te begeleiden met hardlopen. Interval training is aan de orde voor hem. Hij wil vooral afslanken.... we zullen zien.
Na twee dagen training en een massage door de taekwondo teacher heb ik mijn kuitspieren enkele dagen rust gegund. Deze week pakken we de training weer op.
De laatste dagen is er geen mobiel telefoonverkeer mogelijk. Zou het samenhangen met het overlijden van de premier van Ethiopië? Er komen vele wereldleiders en officials naar Addis. Ik zou het kunnen begrijpen.Thijs zal uit Zuid Sudan via Nairobi naar Amsterdam vliegen. Zijn werk voor Artsen zonder Grenzen in het oorlogsgebied van Zuid Sudan als logistic & technical manager is afgelopen. Hij is thuis van harte welkom en ik ben ook erg benieuwd naar zijn ervaringen en zijn toekomst. Of ik trots ben op hem? Nou en of!

Chiro, Ethiopian New Year

  • 16 Mei 2013 - 15:03

    Pien:

    Vanaf het balkon van Margreet llezen we je stukje. Elke dag naar de sportschool Kees, probeer de pondjes niet teveel kwijt te raken!

  • 16 Mei 2013 - 15:04

    Yke:

    Hee lieve papa,
    Goed om te lezen allemaal, krijg zin om een maand met je 'mee te doen'! Geniet, geef de felle kat maar een aai en vergeet niet te snoepen en te eten, eten , eten, hoor!
    Ik mis je en denk aan je, veel liefs Yk

  • 16 Mei 2013 - 15:04

    Netty En Lex:

    Hoi Kees,
    De regen tijd valt niet mee, maar voor de boeren en je tuin, is het prima.Fijn dat je het weer naar je zin hebt, dat schrijf je enthousiast. De foto,s zijn ook erg leuk.Wij hebben nog niet geboekt, mijn zusje is ernstig ziek en ik wil nu niet naar Ethiopie gaan, we wachten nog even af, bovendien weten we ook niet hoe het met de verkiezingen gaat.We hebben Abebe al ingelicht.
    We wensen je weer heel veel sukses met je werk, en liefs van Netty en Lex

  • 16 Mei 2013 - 15:05

    Rien Van Domburgh:

    Wat een mooie verhalen Kees. Krijg zo zin om mee te komen doen. Is Sisaye uit beeld als guard?
    Ik ben ook wat meer aan het trainen momenteel maar merk wel dat ik voorzichtig moet zijn met de opbouw van de belasting. Ik denk dat dat voor jou ook geldt. De pezen en aanhechtingen gaan anders opspelen en eenmaal een blessure betekent: een tijd uit de roulatie. Ik vind het wel een heel stoere foto, jij op taekwando.
    Hoe lang blijf je nog in Ethiopië?
    Ik zwaai eind van deze maand af en krijg dan meer tijd om op te ruimen, te sporten, te schilderen en rustig aan te doen. Het voelt nog heel onwennig, geen druk meer om voortdurend te moeten lezen en voorbereiden.
    Als je ze nog ziet: groetjes aan Sisaye en Derege en vooral een mooie tijd voor jou.
    Rien

  • 16 Mei 2013 - 15:05

    Rob Godfried:

    Dag Kees,
    Inmiddels ook in Addis aangekomen en je vriend van de videoshop bij het Rode Kruiscentrum ontmoet. Ken je Kees Schippers? Vroeg hij toen ik uit NL bleek te komen....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Teferī Ber

VSO reis

VSO reis

Recente Reisverslagen:

16 Februari 2017

Op de valreep....

25 Januari 2017

laatste notities

28 November 2016

December, zomers weer

04 September 2016

Leven in Cambodia: indrukken

09 Augustus 2016

Werk aan de winkel..
Kees (Cornelis)

VSO volunteer in Jimma University (2007), Bahir Dar University (2009, Mizan Teferi University (2010) en Chiro CTE( 2012 / 2014) in Ethiopia; 10 juni 2016 - 10 april 2017 Sisophon PCCT

Actief sinds 16 Mei 2013
Verslag gelezen: 399
Totaal aantal bezoekers 60476

Voorgaande reizen:

08 November 2006 - 16 Mei 2013

VSO reis

Landen bezocht: